kleine klassen grote klasse

Kleine klassen, grote klasse – over de kracht van aandacht

Deze Cabrallers zijn bijna klaar voor het examen en weten welke talenten zij bij zich dragen om toekomstige informatie en vaardigheden te lijf te gaan. Wij hebben ze een jaar mogen begeleiden in die zoektocht naar hun talenten en bij het slagen voor diploma in 1 jaar. Met heel veel plezier!

Grote klasse

Er zijn dagen dat size matters, dat grootte er toe doet. Bij ons zijn dat de schooldagen. Op die dagen van 9.00 tot 17.00 genieten wij er enorm van dat onze hele school bestaat uit 13 jongeren. Wij vinden het heerlijk dat wij alle ruimte en tijd voor ze hebben om met hen in contact te komen. Hen bij te staan in de ontwikkeling van hun kennis én karakter.

Kleine klassen

Ik schaam me er soms voor, voor deze overdaad aan aandacht die we te geven hebben op het Cabral Instituut. In het regulier onderwijs heeft een docent maar ongeveer 2minuten per leerling per week beschikbaar. Als je daar als docent dan aan een kind vraagt: “Hoe gaat het met je?”, wat verwacht je dan als antwoord? Dat kind weet ook dat je geen uitgebreid antwoord aan kunt, want er zijn nog 240 anderen die iets van jouw aandacht nodig hebben.

Zielig eigenlijk hè, als je er zo over nadenkt? Daar krijg je vaak pas aandacht als je slechte cijfers haalt of een grote mond opzet. Als je doet wat je moet doen, als je oplet en je best doet, dan word je niet beloond, niet gestimuleerd, niet ondersteund om van goed naar fantastisch te gaan. Dan functioneer je gewoon prima in het systeem. Rol je in het gootje. Je kunt ongezien en ongevierd het vervolgonderwijs in. Je bent niet in contact gekomen met jezelf, je talenten, je verlangens. Zo weet je ook niet precies waar je voor kiest in studiekeuze.

Grootte

Wat kan er gebeuren als je wel vol in contact komt? Dan krijgt iemand de tijd om zich te uiten, om te vertellen waar hij blij, boos, bang van wordt. Wat hem harder doet verlangen, lopen, wat hem afremt. Dan krijg je inzicht in het unieke talent en kun je doelen stellen om deze zo goed mogelijk in te zetten. Dan gaat iemand echt nadenken en groeien. Wanneer iemand groeit, groter wordt, tegen grenzen aanloopt, gaat dat vaak gepaard met groeipijn. Zonder wrijving geen glans, toch? Dan moet je er als begeleider zijn.

Bij alle Cabrallers zijn die momenten er geweest. Momenten waarop je soms tegenover elkaar staat, omdat de groei soms oncomfortabel is. Omdat iemand iets moet doen waarin hij geen zin heeft, leren bijvoorbeeld 🙂 of moet doorgaan wanneer het moeilijk is. Er kon sprake zijn van verdriet, onmacht of hartzeer buiten de muren van Cabral, waar mee gedeald moest worden.

Kracht

Hoe dan ook, iedereen is ergens doorheen gegaan dit jaar. Wij ook, docenten en begeleiders. Samen hebben we ons ontwikkeld en leren we nog elke dag van elkaar. Over 6 lesweken is het voorbij. Dan slaan we allemaal weer een nieuwe weg in, vol nieuwe mensen en avonturen. Hopelijk onthouden we dan dat we ooit samen waren, en dat wij voor altijd een onderdeel van elkaar zijn.

Wat nemen we mee: Grote klasse. Wij zijn allemaal afzonderlijk fantastisch, precies goed zoals wij zijn in ons eigen talent. Allemaal uniek. We kennen onze eigen USP’s. Wat de toekomst ook moge brengen, wij weten welke talenten wij bij ons dragen om nieuwe uitdagingen en nieuwe kennis aan te kunnen. En we weten wie we om hulp kunnen vragen wanneer we dat niet alleen kunnen. Cabral for live!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *