gemeenschap

Hoe word je gelukkig? – over gemeenschapszin

Hoe word je gelukkig? Word je gelukkig van winnen, vrijheid en succes? Je zou denken van wel. Want als je wint, heb je vrienden en veel volgers op LinkedIn en  instagram. Ouders vertellen hun kinderen vaak dat ze alleen moeten doen waar ze ze gelukkig van worden. Maar wat is dat dan? En hoe bereik je dat?

De nadruk op school die ligt op presteren en toetsen gaan uit van een verlangen om het beter te doen dan de ander. Je moet ervoor zorgen dat je bovenaan komt te staan, op de beste universiteit, de coolste jaarclub, de best betaalde baan.

Die nadruk zorgt ervoor dat jaarlijks 20% van de bevolking kampt met burnout klachten. Want ze moeten het beter beter sneller sneller doen dan anderen. Met welke opbrengst eigenlijk? Wat hebben ze aan het eind van de dag opgebracht? Hoe lang kun je dat volhouden? Tot aan je pensioen, wanneer je eindelijk kunt gaan doen wat je leuk vindt? Of kijk je dan nog steeds opzij? Naar je buurman, hoe goed hij het doet op de golfbaan?

Geluk volgens Richard Layard

Geluksprofessor Richard Layard, meent dat de vrijheid in onze samenleving, ons liberalisme, is doorgeslagen in focus op eigen prestaties. Dat leidt tot een gebrek aan ‘broederschap’en gemeenschapszin. In zijn recent verschenen boek, Can We Be Happier? , biedt geluksprofessor Richard Layard leefregels voor een gelukkiger leven op basis van wetenschappelijk onderzoek.

  1. Vergelijk jezelf niet met anderen.

Layard geeft aan dat er correlatie is tussen de opkomst van social media, rond 2010, en een sterk groeiende aantal depressies en problemen onder jongeren. Die correlatie lijkt aannemelijk. Maar als je niet naar de ander kijkt, waar kijk je dan naar bij jezelf? Wat belangrijk is om te ontdekken is wie jij dan bent. Wat zijn jouw waarden, je talenten? Waartoe wil jij die inzetten? Wat wil jij betekenen? Als je weet wie jij bent, heb je geen concurrent 🙂

  1. Je kunt je gevoel veranderen door je gedachten te veranderen.

Je kunt ingrijpen op je eigen emoties. Just because you think so, doesn’t mean it is true. Cognitieve gedragstherapien hebben een succespercentage van meer dan 50 %. Als je weet dat je irrationele gedachten hebt, die niet waar zijn, dan kun je daarmee aan de slag. Prettig om te weten is dat iedereen die gedachten heeft. Omdat wij mens zijn, vrezen we afwijzing, zijn we bang niet goed genoeg te zijn of er niet toe te doen. Daar kun je beter mee leren dealen. RET of NLPkan je daarin ondersteunen.

  1. Maak deel uit van iets groters dan jezelf.

Uit ieder onderzoek blijkt: Als je je beter wil voelen, dan moet je iemand anders helpen. Bak een taart voor een ander, doe vrijwilligerswerk, help je buurkinderen bij het maken van huiswerk. Ga plastic opruimen. Bezoek een oudere. Verzin iets. Mensen die een reden hebben om op te staan, leven langer.

Leefregels in onderwijs

Deze leefregels kunnen wij jongeren op school bijbrengen. Sterker nog, deze wijsheden horen thuis in onderwijs. De pijlers van onderwijs zijn socialisatie, persoonsontwikkeling en overdracht van kennis en vaardigheden. Op de laatste ligt op veel scholen de nadruk. De andere twee pijlers worden echter vaak vergeten in ontwikkellijnen.

Je kunt leerlingen opleiden in zelfcontrole over het brein, inzicht bieden in persoonlijk talenten die ze kunnen gebruiken in een team. En hoe ze dat kunnen inzetten om van nut te zijn in de maatschappij. Dit doe je niet door een vak “levenskunde”of “geluk”aan te bieden in een bestaande school. De hele school moet erop ingericht zijn om een omgeving te zijn waarin kinderen zichzelf durven te zijn, hun emoties durven te delen en aangestuurd worden vanuit hun eigen talent, waar hun interesses worden gevierd. Scholen als Agora zijn hierin al verder, omdat de leerlingen zich daarin kunnen ontwikkelen langs hun eigen leerlijn aan persoonlijke leerdoelen.

Maar dat is lastig wanneer je op een traditionele middelbare school werkt en je 240 leerlingen per week ziet. Dan heb je als docent Nederlands bijvoorbeeld 2 minuten er leerling per week. Naast de stof over stijlfiguren kun je geen tijd vrijmaken voor compassie, het bijsturen van negatieve gedachten. En worden toetsen en cijfers vanzelf belangrijker.

Als wij als samenleving de kant op willen die ruimte biedt aan compassie in plaats van competitie, dan hebben we over 20 jaar een hele nieuwe generatie klaargestoomd. Ik kan niet wachten!

 

Marijke Voerman

———————————————————————————————————–

Marijke Voerman is de oprichter van het Cabral Instituut. Hier besteden wij veel aandacht aan de persoonsvorming en de mindset van de leerlingen. Én werken we aan resultaat. Ieder jaar maken we van individuen in korte tijd een hechte eenheid. Samen met een team van supergemotiveerde docenten, werken zij toe naar een diplomamavo, havo en vwo in 1 jaar. 

Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Bel ons voor een kennismaking of kom langs op een open avond. Meer info? Klik hier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *