presenteren op Cabral

Presenteren – over hoe goed het voelt

Daar staat Joep. Hij staat hier zijn ontwikkeling op Cabral tot nu toe te presenteren aan docenten, ouders en medeleerlingen. Joep doet dit jaar vwo in 1 jaar op het Cabral Instituut. Omdat hij een nieuw avontuur wilde aangaan. Hij had geen zin meer in het reguliere onderwijs. Wilde niet nog 2 jaar hetzelfde doen als in de 5 jaar ervoor. Hij wilde zich goed voelen.

Joep koos uit al het particuliere aanbod voor Cabral. Omdat het goed voelde. Joep had niet verwacht dat hij zo blij naar school zou gaan en dat hij zo hard zou werken. Zonder klagen pakt hij 2 uur reistijd per dag. Elke dag geeft hij alles en ondertussen maken hij en zijn Cabralgenoten heel veel plezier. Een gouden combinatie. Iedereen is gedreven, gemotiveerd en gericht op het doel. En daar mag bij worden gelachen.

Plezier én prestatie

Wat mij het meest verrast is de verbazing van Cabrallers en hun ouders die ieder jaar opnieuw verrast zijn door die combinatie: Plezier én prestatie. Van persoonsontwikkeling en leerdruk. Ik heb in het eerste jaar van Cabral een ouder van een leerling gehad die het wantrouwde. Hij belde me in november op met de vraag of die kinderen daar op Cabral wel wat leren, want zijn zoon kwam elke dag blij thuis. Kon niet goed zijn natuurlijk. Gelukkig haalde die zoon dat jaar zijn vwo-diploma, in 1 jaar. Want ik begon er bijna zelf ook aan te twijfelen.

Voor mij is het zo logisch dat wanneer je weet wie je bent en wat jouw doelen zijn, je dus ook effectiever naar die doelen zal gaan werken. Als je je prettig voelt in een team, in een gezonde omgeving, kun je beter presteren. Als je merkt dat wat jullie bindt, sterker is dan wat jullie verdeelt, dan hoef je nooit meer alleen te staan. En kun je leren om samen te werken, samen te leren, om hulp te vragen en creatieve oplossingen te bedenken.

Slagen én geslaagd zijn

Na Joep volgen de anderen, die ook zichzelf durven te laten zien, die vertellen over hoe fijn zij het vinden dat ze nu meer woorden hebben voor hun talenten. Hoe ze elkaar hebben leren kennen en een hecht team vormen. Ondanks het feit dat zij zo verschillend zijn. Ik hoor niemand vertellen over de vakinhoud zelf. “Ik vind het tof dat ik nu weet hoe ik de prijselasticiteit van de vraag moet berekenen” of “Gelukkig is mijn vocabulaire bij Duits verbeterd”, zijn zinnen die ik nooit eerder heb gehoord in een presentatie over de voortgang in een school.

Nee, gelukkige mensen kunnen tot prestaties komen. En dus presenteren zij vooral wat hen gelukkiger heeft gemaakt. En dat is meestal niet de vakinhoud. Ze mogen best werken naar een diploma, maar die bepaalt niet hun succes al mens. In leven in relaties. Wat hen gelukkig maakt is kennis en het inzicht in zichzelf en het vertrouwen dat zij al geslaagd zijn. Dat voelt goed.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *