Martijn van de Griendt bij Jelle Jolles

Jelle Jolles – over de rol van ouders en school

“Leren gaat alleen goed als sociaal-emotionele processen erbij worden betrokken.”, zegt Jelle Jolles, in zijn nieuwe boek ‘Leer je kind kennen‘.

“Een op de drie kinderen in zijn onderzoek had uitgesproken problemen met hun welbevinden: ze spijbelden, wilden niet naar school of hadden vage klachten als buikpijn en misselijkheid. Een op de vijf leerlingen op havo en vwo is naar eigen zeggen onderpresteerder, terwijl de leraar dat meestal niet weet. We halen absoluut niet de maximale potentie uit onze jongeren. Scholen moeten enthousiasmerende voorwaarden creëren. Dat is geen kwestie van geld.”

de rol van ouders

Jelle Jolles vindt daarbij dat ouders meer de rol van coach op zich moeten nemen en op een andere manier met hun kind mogen gaan communiceren. “Realiseer je dat je kind weliswaar kan praten, maar veel minder ­ervaring heeft met emotiewoorden en ­abstracte woorden dan jij”. Maat ook ouders hebben daar geen zelf vaak ook geen voorbeelden of training in gehad. Ook zij hebben dit niet geleerd van hun ouders of van hun docenten.

Wat zou het heerlijk zijn wanneer dit toch een belangrijk onderdeel van de lerarenopleidingen zou zijn. En docenten de tijd krijgen om met leerlingen in gesprek te gaan, om die adolescenten handvatten te bieden om naar hun talenten te kijken, hun zelfbeeld, hun toekomstperspectief.

de rol van school

Op Cabral hebben we die ruimte, maar ook in het regulier onderwijs is het mogelijk. Het vraagt om een systeemverandering. Docenten zijn in de meeste gevallen begonnen aan de lerarenopleiding, omdat ze verschil wilden maken bij kinderen, niet alleen op cognitief vlak. Meer nog van vallende kwartjes, genieten zij van gelukkige hartjes.

De drie peilers van onderwijs zijn kennisoverdracht, sociale vorming en persoonsontwikkeling. Door de grootte van de klassen komen docenten vaak niet aan de andere twee peilers toe. Laten we meer tijd vrijmaken voor docenten en leerlingen om tot ontwikkeling te komen, in gesprek. Dat betekent dat we een veel kleiner perspectief moeten aannemen en de leerling centraal moeten zetten. En niet voor hen denken, maar met hen denken.

 

Marijke Voerman

 

Marijke Voerman is de oprichter van het Cabral Instituut. Hier besteden wij veel aandacht aan de persoonsvorming en de mindset van de leerlingen. Én werken we aan resultaat. Ieder jaar maken we van individuen in korte tijd een hechte eenheid. Samen met een team van supergemotiveerde docenten, werken zij toe naar een diplomamavo, havo en vwo in 1 jaar. 

Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Bel ons voor een kennismaking of kom langs op een open avond. Meer info? Klik hier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *