Cabral Instituut

Onkunde is geen verzet – leren is niet makkelijk…

Leren is niet makkelijk en soms is de stof ronduit stom. Hoe krijg je het dan toch voor elkaar? We zijn op Cabral in deze periode bij Nederlands bezig met poëzie-analyse. Ik vind het heerlijk, poëzie! Mijn uitdaging is natuurlijk om dit zó enthousiast te brengen, dat mijn leerlingen betrokken raken bij de stof, zich dit eigen maken op hun manier en dat zij laten zien wat zij ermee willen of kunnen.

Ons doel voor deze les is: ontdekken hoe een sonnet eruit ziet, wat de regels van het sonnet zijn, door er zelf een te schrijven. Laat maar zien dat jij deze kunst beheerst. Amber mailt mij haar eerste sonnet:

 

Sonnet

Je zegt dat ik mooi kan rijmen

terwijl ik niet kan dichten

dit kun je  me niet niet verplichten

hou nou op met slijmen

 

Een zelf gemaakt Sonnet

schud ik niet uit mijn mouw

nee ook niet voor jou

onkunde is geen verzet

 

Ik weet je wil me stimuleren

En me leren filosoferen

Ontdekken dat ik het allemaal in me heb

 

dus luister Marijke

en hou op met zeike

Doe mij maar een goede rap

 

Prachtig! Daar gaat Amber! Ze is begonnen. Ze heeft het dan toch in zich. Met de allermooiste zin in jaaaaren: ONKUNDE IS GEEN VERZET.

Verzet of onkunde?

Dit is wat kinderen zo vaak voelen in onderwijs: dat ze niet kunnen leveren wat er van ze gevraagd wordt en er dan maar niet eens aan beginnen. Ze hebben geen idee wat ze moeten kennen en kunnen, waar ze dan in godsnaam zelf staan en waar ze moeten beginnen. En dus beginnen ze vaak dan maar niet.

En dan zijn ze ongemotiveerd en/ of lui. Vinden anderen. Zelf gaan ze dat ook geloven. Maar ik bestrijd het. Iedereen, hoezeer je ook moge puberen, iedereen wil vooruit. Niemand wil achter blijven. Iedereen wil leren. Maar soms kun je de knop niet vinden, of kom je niet over je hobbel heen. Heb je geen zin, of andere prioriteiten.

Dan is het toch heerlijk als iemand jou de moeite waard vindt om je over die hobbel heen te trekken, om je aan te moedigen, met je mee te leven. Door een grapje te maken, een ervaring te delen of er een wedstrijdje van maakt. Iemand die jou aanspreekt op jouw talent, die woorden en aandacht heeft voor deze strijd. Want wiskunde, of een sonnet, wordt niet leuker.  Maar soms hoort het bij je doel. En dan is het wat het is en gaan we er gewoon voor.

En zie maar wat Amber doet, ze leert wat een sonnet is, 14 regels, een octaaf, een sextet, omarmend rijm, etc. Ze doet het op haar manier, blijft in contact met me. Laat mij ook zien wat ze wél wil: een rap. En durft het mij te sturen. Ik kan wel springen van geluk als ik dit lees, want alles wat ik wil is hier gebeurd:

Betrokkenheid? Vink      Ontwikkeling?  Vink       Passie?  Vink!

 

Marijke Voerman, docent Nederlands & directeur Cabral Instituut

—————————————————————————————————————————————————-

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *