Vriendschap – over sociale vorming, de belangrijkste pijler van het onderwijs.

Vorige week stonden mijn vriendinnen Esther en Eline met hun gezin op de camping in Bakkum. Wij mochten langskomen en deelden een heerlijke dag samen. We kennen elkaar al 30 jaar. De middelbare school bracht ons samen. We kwamen er op verschillende momenten vanaf, omdat we op verschillende momenten een jaartje bleven zitten. De pijlers van het onderwijs zijn kennisoverdracht, burgerschap en sociale vorming. Die laatste maakt het onderwijs een heerlijke plek om te zijn.

Onderwijs doe je samen. Kinderen gaan niet naar school omdat ze het superleuk vinden om nieuwe stof tot zich te nemen. Ze komen naar school omdat ze supergemotiveerd zijn om elkaar te ontmoeten. Ze leren van elkaar. Hoe je omgaat met elkaar, wat te dragen, wat te zien, waar je de morningafterpil kan kopen. Hoe je omgaat met je ouders.

Zonder vrienden geen prettig schoolleven. Zonder de hulp van Esther op kritische momenten had ik lastig kunnen blijven staan. Zij hielp me dan ‘met huiswerk’, vertelde ik thuis, terwijl ze me in feite veel verder hielp. Met zaken waarmee ik thuis niet aan hoefde te komen. Dat smeedt een band.

THUISZITTERS

Ondertussen zitten er heel veel kinderen niet op school. Omdat het vanwege allerlei problemen moeilijk is om te functioneren. Of omdat er geen passend onderwijs voor hen gevonden kan worden binnen de reguliere systemen. Er zijn voor jongeren t/m 18 wel orthopedagogische centra waar zorg-onderwijsarrangementen worden geboden met behandeling, begeleiding en onderwijs(activiteiten). Dit alles met het doel om, waar mogelijk, terug te gaan naar een passende school binnen regulier aanbod.

Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar in veel gevallen is het wachten op toekenning van subsidies vanuit de gemeente, die deze niet altijd toekent, of te laat betaalt. Bij sommige centra leidt dit ertoe dat het bevlogen personeel niet of te laat wordt uitbetaald. En kinderen niet worden aangenomen. Hoe frustrerend is dat. Dat zorgt voor een enorm verloop onder het personeel. En dat is weer niet goed voor de kinderen.

RECHT OP VRIENDSCHAP

Deze kinderen hebben een gezonde sociale omgeving nodig, een plek om te zijn. Waar je mensen kunt ontmoeten die je soms zelfs de rest van je leven met je meeneemt. Die weten wie jij bent, wat jouw zorgen zijn en die genieten van jouw groei. Laten we voor deze kinderen opkomen, gaan voor een aanval op de uitval en pleiten voor inclusief onderwijs. Je mag kinderen niet thuis laten zitten. Je moet ze doelgericht naar resultaten brengen, in een omgeving die veilig is, waar je kunt leren van en met elkaar. Ieder kind heeft het recht op vriendschap, liever nog dan leerplicht. Van vriendschap leer je zoveel meer.

Zo leerde op school Esther dat ze goed voor anderen kan analyseren en een probleemoplossend vermogen heeft, wat resulteerde in een doctoraat en een belangrijke rol in de opzet van een opleiding toegepaste psychologie. Ik leerde compassie te hebben voor mensen en al hun gedoe, wat mij weer uitermate geschikt maakt voor het onderwijs. Eline leerde dat het altijd gezellig is met haar in de buurt. Zij kan zo 4 jongens en hun vader combineren met een baan in de advocatuur en een plek in een toffe rockband.

 

Marijke Voerman

———————————————————————————————————————

Marijke Voerman is de oprichter van het Cabral Instituut. Hier is veel aandacht voor sociale vorming en de ontwikkeling van individuele talenten. Ieder jaar worden individuen in korte tijd een hechte eenheid. Samen met een team van supergemotiveerde docenten, werken zij toe naar een diploma mavo, havo en vwo in 1 jaar.

Ben je benieuwd hoe dat gaat? Bel ons voor een kennismaking of kom langs op een open avond. Meer info? Klik hier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *