Cabral klas

Interesse van jongeren daalt niet.

Er is steeds minder interesse in schoolvakken, volgens onderzoek van Qompas. Dit studieplatform onderzocht hiertoe 170.000 scholieren in havo en vwo onderwijs. Het cijfergemiddelde daalt. En dat is bijzonder, want jongeren zijn niet steeds minder geïnteresseerd. Jongen zijn zeer geboeid door de wereld om hen heen, in de verhalen, de story’s, het milieu, het dierenwelzijn. Hoe kan het dan dat hun interesse op schoolgebied achter blijft? Misschien voelen zij niet meer hoe het vak iets daadwerkelijk bijdraagt aan hu ontwikkeling, hun persoonlijke groei. Zien ze het nut niet meer in van Frans of Duits in hun leven, wanneer ze op vakantie in die buitenlanden zich ook kunnen redden met Engels.

Interesse of aandacht te kort

Leerlingen zullen steeds minder als makke schapen volgen wat docenten aanbieden, als er zoveel meer om hen heen wordt aangeboden. Op momenten dat zij er zelf om kunnen vragen, wanneer zij er zelf voor open staan. Dat heeft internet bereikt. Kinderen kunnen hierdoor eigenwijzer worden. Zelf groeien. Als je 1 uur per week handvaardigheid krijgt met 30 anderen, hoe kun je je dan in zo’n vak ontwikkelen? Hoe kan de docent je laten groeien? Want deze docent heeft vaak 18 verschillende klassen en daarmee geen volledige aanstelling! En deze ziet per week meer dan 500 (!!!) kinderen langskomen.

Vinken of vonken

Vind je het gek dat dat kind zijn interesse voor die vakken verliest? Hoe kan dit kind in zijn talent worden gezien of vooruitgeholpen? Een uur waarin je zou kunnen leren wat je zelf kunt creëren, wordt vaak tot vinkje. Hebben we ook aan voldaan. Vink. Dat voelen kinderen natuurlijk ook. Op een school waarin werken vanuit hart, handen én hoofd centraal staat, zijn kinderen waarschijnlijk meer geïnteresseerd voor de kunstvakken. Kinderen voelen van nature zeer de intenties van een schoolbestuur aan.  Zijn we bezig met het afvinken van de criteria voor de inspectie of vinden we dit écht belangrijk?
Alle kinderen zijn geïnteresseerd, gemotiveerd maar raken steeds minder geïnspireerd als zij het nut en de noodzaak van een onderwerp niet aan zichzelf weten te verbinden. Aan de scholen de taak die verbinding te vinden, de vonk bij de kinderen te vinden.
Marijke Voerman
—————————————————————————————————————————————————
Marijke Voerman is de oprichter van het Cabral Instituut. Hier is veel aandacht voor sociale vorming en de ontwikkeling van individuele talenten. Ieder jaar krijgt een nieuwe groep jongeren de vraag: wat heb jij nodig om succesvol te zijn?  Samen met een team van supergemotiveerde docenten, werken zij toe naar een diploma mavo, havo en vwo in 1 jaar.

Ben je benieuwd hoe dat gaat? Bel ons voor een kennismaking of kom langs op een open avond. Meer info? Klik hier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *